Skip links
28.sep.2018

Å skape en Skolekultur hvor ledere vokser

Har du noen gang drømt om et sted hvor alle føler seg hjemme, tilfreds og trygg  der alle vet hvem de er, hva de liker og hvordan de ønsker å gjøre en forskjell i andres liv?
– Trace A. Holland, 19.juni 2014

På et slikt sted føler du deg vel og får energi på en måte som er besmettlig.

Nå, tenk å finne dette miljøet på skolen hvor dine barn går.

Hvis du går rundt på en sånn skole, er det det samme om du snakker med lærere, foreldre, ansatte eller studenter. Du hører den samme underliggende kjernebudskapet fra alle: “Jeg elsker denne skolen. Jeg vet at jeg har potensial, og jeg kan gjøre en forskjell. “

Du hører dette budskapet fra fjerdeklassingen som forteller om en fortid med mange som er forvirret av feil og forteller deg, “Hver dag er en ny begynnelse. Jeg får en helt ny start. “

Du hører det fra syvendeklassingen som har følt på gruppepresset, men nå deler; “Jeg føler at jeg kan være meg selv nå. Jeg prøvde å være som andre mennesker, og det fikk meg ikke så langt. Jeg lærte at jeg ikke kunne oppnå mye ved å være noe eller noen jeg ikke er. Det er mye bedre å være meg selv.”

Også er det førsteklassingen som forteller deg, “vi har en visjon for skolen, og jeg skal hjelpe å nå den visjonen.”

Disse uttalelsene virker for gode til å være sanne; så du prøver et sondere dypere for å lære mer. Når du fortsetter, blir en ting klar: disse barna føler seg verdsatt og støttet.

Fra det øyeblikket disse barna gikk inn dørene på denne skolen, har de blitt møtt med den samme beskjeden: “Du er en leder, og du har storhet i deg.”

Jeg har sett dette fantastiske scenariet i mange skoler som lærer og som coach for Lederen i meg. Men du trenger ikke å være på en Lederen i meg skole for å plante frø av lederskap i dine studenter. Du kan starte i dag.



“Voksende” lederskap

Som et hvilket som helst frø, trenger frøene til lederskap jordens kvalitet for å vokse. Hvordan kan vi som lærere kultivere gode lederskap i våre skoler?  

    1. God jord er næringsrik. Næringsstoffer gir mat. I lederskap er prinsipper næringsstoffer. Disse prinsippene læres gjennom aktiviteter, leksjoner og eksempler som hjelper elevene til å vokse som ledere.

    2. God jord er dyp. Dyp jord gjør at plantens røtter kan spre seg. Tilsvarende, undervisningsledelse i en fullt integrert måte trenger dyp jord. Ledelsesprinsipper er integrert i hvert fag og klasse, slik at elevene regelmessig blir utsatt for dem.

    3. God jord absorberer vann. Hvis jord ikke absorberer vann, kommer ikke vannet til plantens røtter. I en skole med en lederskapskultur får studentene muligheten til å absorbere kunnskap gjennom virkelige lederskapsmuligheter, i skoler med rike lederskapsmiljøer, blomstrer lederne og gror dype røtter av effektivitet og storhet.

Tenk på mulighetene i en verden 5, 10 eller 15 år fra nå, når disse barna har vokst og er lederne av samfunnet du bor i.

Tenk forskjellen.

Tenk på mulighetene.

Tenk på storheten.

Begynner du å tenke på hva du kan gjøre for å dyrke stor ledelse i din sirkel av innflytelse?

Ta disse tankene og handle på dem. Deretter dyrk ledelse i din skole og skap et sted hvor ledere kan vokse … ett barn om gangen!

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å forbedre din nettopplevelse.
Utforske
Dra