10.sep.2018
Hva er viktig?
Hva er viktig for oss når vi leverer barna våre i barnehagen? Hva er viktig å ha med seg i overgangene mellom barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående? Hvilke ferdigheter trenger vi for å være lykkelige og mestre hverdagen? Hva trenger vi å vite for å kunne ta valg som er avgjørende for resten av livet?
“Resultatene vi oppnår i livet avhenger av hva vi gjør. Hva vi gjør avhenger av hvordan vi ser verden rundt oss.”
– Stephen R. Covey
Det er et kjent uttrykk at det vi setter fokus på vokser. I Norge har vi stort fokus på utdanning og skole. Det er nedskrevet at hele utdanningsløpet vårt er en prosess for å gjøre oss klar for å være en del av samfunnet. Vi møter det med store mål, et ønske om å mestre og vi vil bidra til å utvikle den verden vi lever i. Dette betyr at vi skal lære mye mer på skolen og i barnehagen enn fagområder og fagspesifikke kompetansemål.
Utdanningen må handle like mye om å utvikle mennesker slik at de kan mestre livet. Vi trenger alle å utvikle personlig lederskap med prinsipielle stikkord som ansvarlighet, engasjement og prioritering. Den sosiale kompetansen må utvikles for å kunne samarbeide gjennom rettferdighet, gjensidig forståelse, empati og ydmykhet. Og sist, og kanskje aller viktigst må vi lære å finne balansen i eget liv. Vi må søke en giv etter kontinuerlig forbedring, balanse og fornyelse.
Livsmestring
Begrepet “Livsmestring” blir nevnt nesten hver gang debatter og innlegg om skole eller barnehage er å se på nyhetene eller i avisene. Gjennom vår prosess med de 7 gode vanene gir vi barn, ungdom og voksne verktøy for å mestre livet. Det handler om 7 vaner basert på effektivitetsprinsipper. Vi mener ikke da “effektiv” som å gjøre mye fortest mulig, men det å kunne oppnå ekstraordinære resultater i dag på en måte som gjør det mulig å oppnå dem dag etter dag over lang tid.
Et proaktivt språk hvor «jeg kan….» mentalitet er helt grunnleggende og noe av det første vi lærer i prosessen med De 7 gode vanene. Prosessen med å utvikle gode vaner er livslang, og vi kan følge utviklingen fra de aller minste i barnehagen til pensjonister.
Vi kan ikke bli god på alt samtidig, men vi kan velge å sette fokus på det vi ønsker for å vokse. La oss ta et proaktivt valg og gi barn, ungdom og voksne i barnehager og skoler en mulighet til å sette fokus på det rette!